sm i biceps battle

SM i Biceps Battle 2021

FÖRANMÄLAN STÄNGD
Föranmälan är nu stängd men om du vill vara med i någon av våra publiktävlingar, infinn dig vid Lilla Exposcenen 30 min innan utsatt starttid.


Lyft en viss procent av kroppsvikten i bicepscurl – max antal reps! Topp sex får en medalj – dessutom får topp tre i respektive klass fina pokaler!

Alla är välkomna! Du behöver ingen form av licens eller team för att delta. Det enda du behöver göra är att anmäla dig. Öppen tävling med dam- och herrklass.

Tid & plats: Söndag kl 14.30 på Lilla Exposcenen

VACCINATIONSPASS KRÄVS
Besökare måste uppvisa giltigt vaccinationspass (2 doser) samt giltig legitimation vid entré. Läs mer här!
TÄNK PÅ ATT:
• Det måste ha gått minst 2 veckor från det att du fick andra dosen för att ditt vaccinationspass ska bli giltigt!
• Glöm inte ditt ID-kort! Du måste kunna legitimera dig.

Viktig information:

Åldersgräns
Åldersgränsen för deltagande i publiktävlingarna är 16 år.

Registrering
Registreringen sker på plats vid scenen 30 minuter innan tävlingen. Vad där i god tid innan för att inte missa din chans att delta. I år är anmälan gratis till tävlingen, det enda du behöver är en entrébiljett till Power WKND. Köp din entrébiljett här!

Uppvärmning inför deltagande
Det finns redskap på plats som man kan värma upp på innan tävlingen, då finns även möjlighet att få instruktioner och feedback på utförande av domare.

Vem vinner vid lika antal reps?
Om två – eller fler tävlande – på prispallen får samma antal godkända reps på samma viktbelastning särskiljs de med hjälp av kroppsvikten. Den som har en lättare kroppsvikt hamnar före den som har en tyngre kroppsvikt. Tävlande utanför prispallen med samma antal godkända reps på samma viktbelastning får samma placering, i övrigt slår den som lyft en tyngre vikt alltid den som lyft en lättare.

Regler
Från och med 2010 har reglerna för Luciapokalen SM Bar-dips, Luciapokalen SM Chins och Luciapokalen Biceps Battle anpassats så att de överensstämmer med reglerna som anammats för den populära tävlingsformen Fitness Five.

Klädsel
Den enda regeln för klädsel i de olika grenarna är att den tävlande bär ett linne. Detta för att domarna ska kunna se kroppens rörelser och döma rättvist.

Bicepscurl (Herrar på 50 % av kroppsvikt, damer på 40 % av kroppsvikt)
- Man har 100 sekunder på sig att göra så många repetitioner som möjligt!
- Stången lyfts ut från ställningen och tävlingsmomentet startar med armarna hängande rakt ned.
- Fötternas postition skall vara max en fot ut ifrån vägg/stolpe.
- Benens position skall vara helt raka.
- Både rumpa/ländrygg, bröstrygg och bakhuvudet ska ha kontakt med vägg/stolpe under den koncentriska fasen.
- På domarens signal påbörjas den första curlen.
- Repetitionerna skall utföras i ett lugnt och jämnt tempo, utan gung på kroppen, vare sig i ländryggen eller i knäleden.
- Armarna skall mellan varje repetition vara fullt utsträckta - och skivstången skall vidröra hakans spets i toppläget.
- Rörelsen skall vara en enda rörelse och användandet av låret som avlastning i början av den koncetriska fasen är ej tillåtet.
- En så kallad "roddrörelse" är ej tillåtet.
- Det är dock tillåtet att skjuta fram hakan något, men ej sänka densamma.
- Tempot skall vara lugnt, med tydligt markerat stopp i bottenpositionen.
- Endast magnesium är tillåtet som hjälpmedel.

Lika resultat på samma viktbelastning särskiljs med hjälp av kroppsvikt (lättare kroppsvikt vinner). Vid upprepade felaktiga repetitioner har den tävlande rätt att fortsätta, men endast strikta repetitioner kommer att godkännas.